Bullmamma...

Japp, jag är nog en bullmamma! Har första plåten pizzabullar i ugnen nu! Får kryssa mellan köket och tvn, måndagar är min tvkväll... Familjen Annorlunda och Spårlöst bla... Det går i ett från 20:00 till jag somnar!
Hade lite stillestånd på idéer om matsäck men fick hjälp av mamma K som tipsade om pizzabullar och så fick det bli! Inte kommer hon svälta iaf lillstumpan! Skolan bjuder på korv, vi har gjort pizzabullar, tunnbrödsmacka med kalkon, en bit kärleksmums, ett stort rött äpple, saft och sen har farmor skickat med 2 "farmorbullar" och imorgon bitti fixar vi en termos varm O´boy!!! Hahahahahahahahaha... Men man blir hungrig av att vara ute!!! <3

Här är receptet på pizzabullar!

Pizzabullar

Ingredienser
Portioner: Ca 30 stycken

1 pkt färsk jäst, 50 g
5 dl mjölk, 37°C
3 msk olivolja 

1 tsk salt 
1 msk socker
1 ägg
4 dl grahamsmjöl
8-9 dl vetemjöl 

FYLLNING
2 dl ketchup
200 g rökt eller kokt skinka 
3 dl riven mager ost
2 msk oregano 

TILL PENSLING
1 ägg
Oregano


Gör så här
1. Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen i lite av mjölken och tillsätt sedan resten av mjölken. Rör ner olja, salt, socker och ägg. Tillsätt grahamsmjölet och nästan allt vetemjöl. Resten av mjölet används till utbakningen. Arbeta degen ca 5 minuter. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 30 minuter.
2. Strimla skinkan. Sätt ut stora muffinsformar på plåtar.
3. Tag upp degen på mjölad bänk och arbeta ihop den. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en kaka ca 30 x 45 cm. Bred på hälften av ketchupen. Strö över hälften av skinkan, osten och oreganon. Rulla ihop degen och skär i ca 15 bitar. Lägg dem i muffinsformar. Gör likadant med resterande deg. Låt bullarna jäsa övertäckt med bakduk ca 20 minuter.
4. Sätt ugnen på 225°C.
5. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Strö över lite flingsalt och oregano.
6. Grädda bullarna mitt i ugnen 12 – 15 minuter.
7. Låt bullarna svalna på galler.


Kommentarer
Postat av: Ann-Christine

Låter jättegott med pizzabullar, ska testa de på mina barnbarn

2010-02-17 @ 11:28:02
Postat av: Jenny

Dom blev jättegoda så jag kan rekommendera dom! Men nästa gång ska jag ha lite mer ketchup och ost i för att dom ska bli mer pizza-aktiga... Funderade oxå på att köra samma recept men göra inbakade minipizzor typ calzone, måste funka det med som plockmat, matsäck eller mellis!!! =D

2010-02-17 @ 18:36:08
URL: http://jennyochjonas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0